duminică, 6 iunie 2010

Daunatorii

Scriu acest pot pentru ca sunt invadata in primul rand de furnici.Nu mai stiu ce sa fac.In afara de faptul ca misuna peste tot,au facut si o multime de cuiburi unde si-au delus ouale.In a 2-a poza sunt oua de furnici mai mari.Eu am in gradina mai multe marimi de furnici.Bine ca nu am si uriase :))
Pentru ca ma intereseaza foarte tare sa le elimin,m-am uitat putin pe net sa vad cum o pot face.
In primul rand ma intereseaza sa nu omor plantele in disperarea mea de a scapa de furnici.Asa ca voi incerca intai metode mai eco.Apoi,daca nu si nu,trec la "arme letale" :))
La trandafirul asta este o alta problema.Ma indoiesc ca furnicile fac asta,deci trebuie sa fie vreo larva ceva,desi nu am vazut-o nici cand floarea s-a deschis.Probabil,ca si la ardei,era deja inauntru,iar gaura a facut-o ca sa iasa.Nu stiu sigur dar imi dau cu presupusul.


Alti daunatori ar fi niste purici negri si oribili dar care,din fericire,nu ii vad sa stea decat pe buruieni.Se strang ciorchine pana se innegreste tulpina de cat de multi sunt.Asta o rezolv repede,plivind bine si arzand buruienile.

De fapt,ieri,o buna parte din zi,cam asta am facut.Am plivit si am distrus buruienile.Dupa atatea ploi cresc intr-o veselie.

"Daca metoda cea mai folosita in zilele noastre pentru combaterea daunatorilor este apelarea la insecticide, in cele ce urmeaza va vom oferi cateva metode naturale de lupta impotriva daunatorilor.
O prima metoda este cultivarea in jurul straturilor sau copacilor din gradina a unor plante "gardian" ce emana mirosuri puternice, care alunga o parte din daunatori. Aceste plante trebuie amplasate insa suficient de aproape de zona pe care doriti sa o protejati, efectul lor fiind limitat la imediata vecinatate. Astfel, pentru a proteja un arbore sau arbust de furnici, nu e eficient sa plantati cateva petunii la cativa metri, ci trebuie sa inconjurati baza arborelui cu petunii. Intrucat fiecare planta din gradina este predispusa cu predilectie la anumiti daunatori, si "antidotul" trebuie ales corespunzator:- Furnici - le tineti la distanta plantand busuioc, menta, pelin, condurul-doamnei;- Viermii verzei - plantati menta, tomate, rozmarin, salvie;- Fluturii albi ai verzei - plantati menta, isop, cimbru, pelin;- Musculite morcovi - nu le place rozmarin, ceapa, coriandru;- Gandacul de Colorado - nu suporta fasolea verde, hrean si urzica;- Gandacii castravetilor - evita ridichile si calaparul;- Omida - plantati calapar;- Soareci - nu le place menta;- Acarieni - ceapa, usturoi, arpagic;- Carabusi - muscata si ceapa;- Melci - rozmarin si pelin;- Viermi tomate - plantati limba-mielului, galbenele, busuioc
Dar eficiente nu sunt doar plantele care alunga daunatorii, ci si cele care ii atrag! Daca aceasta afirmatie vi se va parea ciudata, va voi lamuri imediat: anumite plante constituie o atractie deosebita pentru daunatori.Cultivand in mod organizat astfel de plante prin gradina, veti putea concentra daunatorii pe acestea, protejand restul plantelor din gradina.Odata prinsi in capcana, daunatorii pot fi usor indepartati si distrusi, chiar daca aceasta va implica sacrificarea plantelor folosite ca si capcana.O planta cu astfel de proprietati este Nasturtiums (condurul-doamnei).
Benefica pentru orice gradina este si atragerea pasarilor si a unor specii de insecte care se hranesc cu daunatori. Astfel de insecte sunt cele din ordinul Hymenoptera, Plecoptera, Hemiptera, Diptera, Coleoptera, sau sute de specii de paianjeni.Pentru a le atrage, plantati in gradina margarete galbene, lavanda, chimen, marar, soparlita, etc. In plus, pasarile si insectele au si un rol important in procesul de polenizare a plantelor."(sursa-casesigradini.ro)
Insecticide impotriva furnicilor,care sa nu dauneze legumelor,nu am gasit.Poate stiti voi,cei ce ma vizitati,despre o solutie ca sa scap de furnici.
Cu menta,asa cum scrie in articolul de mai sus,am incercat si pot sa va spun ca am gasit un musuroi chiar langa tufa de menta.Deci nu merge.

20 de comentarii:

  1. Buna,


    Frumoasa gradina si e mareeee.A mea e pe jumatate cat a ta si tot timpul am cate ceva de lucru.Bravo tie!
    La trandafir ,poate e Gandacul paros, Epicometis hirta.O insecta de aprox 1cm., foarte paroasa.consuma pistilele si gaureste florile din partile lor laterale.Combaterea pe cale chimica nu ete recomandata deoarece s-ar distruge si albinele, prezente in numar mare in aceasta perioada.Se recomanda strangerea gandacilor in cursul diminetii si distrugerea lor.( sursa informatiilor" Stefan Wagner-Trandafirul de la mit la mileniul trei")
    O zi buna!

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Victoria.

    Pentru furnici se poate folosi infuzia de pelin.
    Daca iti amintesti pe blogul lui Huni, undeva la articolul despre maceratul de urzica da un link http://www.scribd.com/doc/19944406/GHID-Pomicultura-Ecologica#fullscreen:on (nu mai stiu exact pagina cu reteta)sau mai gasesti pe aici: http://insecticid.blogspot.com/2009/03/metode-fitoterapeutice-pentru.html

    Sper ca este pelin in zona ta :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Sofia bine ai venit.Multumesc foarte mult de informatii.O sa ma uit dimineata,sa vad daca il prind pe infractor:)) Te mai astept.

    RăspundețiȘtergere
  4. Armeria,multumesc frumos.Trebuie sa ajung la farmacie sa cumpar ceai de pelin ca,sincer,nu il cunosc ca sa il culeg din natura. Mai am multe de invatat.

    RăspundețiȘtergere
  5. Victoria, cauta pe google,in imagini, pelinul.Poate totusi il cunosti...
    Eu il folosesc proaspat.

    RăspundețiȘtergere
  6. Pelin creste peste tot. Intreaba o vecina si o sa ti-l arate.
    Daca e sa plantez atatea plante de combatere, de atractie, de binefacere sau mai stiu eu ce ....cred ca imi deschid gradina botanica. :)
    Oricum anul acesta este foarte pacatos in privinta insectelor. Dupa furnici si toate culorile de purici, la mine mai nou au iesit urechelnitele, la fel ca anul trecut...o fericire.

    RăspundețiȘtergere
  7. Armeria,multumesc de sfat.Cred ca doar caldura e de vina de nu m-am gandit si eu la asta.Desi mereu folosesc Google imagini hahaha

    RăspundețiȘtergere
  8. Gradinaritdupaureche sa stii ca ai dreptate.Nu am mai avea loc si pentru legume :)))
    Si la mine au aparut urechelnitele si mor de scarba offf

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna ziua,Victoria! Desigur ca nu-i o solutie la-ndemana dar o baie de apa fiarta le starpeste sau cel putin le alunga instantaneu,asa ca incearca macar cu-o stropitoare si eventual in locurile mai apropiate de casa ca nu-i indicat sa cari greutati.Am constatat ca anul acesta mai toti gradinari,mici sau mari se plang de tot felul de daunatori.In oraselul meu se gasesc doar doua florarii(patronate de aceiasi persoana care profita de asta vanzandu-si produsele la preturi net superioare celor din localitatiile apropiate)de unde ne procuram insecticide,funcicide etc.si vanzatoarele mi-au marturisit ca au vandut dublu fata de aceiasi perioada a anului trecut.Probabil si pentru ca am devenit mai prevazatori si ne-am informat dar cu siguranta si din cauza feluritelor invazii care ne taie din elan.Eu mi-am mai preparat cate-o reteta asa-zisa eco,pentru trandafiri si alte flori invecinate contaminate..."intrusii" s-au mai imputinat sau au disparut dar au revenit dupa o perioada astfel incat am hotarat sa folosesc chimicalele ca-s mai sigure.Te sfatuiesc sa ai mare atentie la folosire si sa respecti intrutotul indicatiile(ma refer aici si la solutiile nutritive,fertilizatoare)ca eu am patit-o cu ochii si-i tare neplacut.Multa admiratie si simpatie,pentru cea mai harnica,optimista si vesela graviduta,Mira

    RăspundețiȘtergere
  10. Un articol foarte bun, si mai asteptam si altele pe parcurs ce mai descoperi noi metode. Ai o gradina pe cinste, si te respect pentru toata dedicatia si iubirea ta pentru natura. Am si eu o gradinita destul de marisoara, si tot asa, o iubesc si as da orice sa-mi petrec mai mult timp acolo. Efectiv ma uit acolo, si as sta cu orele, fara sa simt ca trece timpul.

    Iti adaug site-ul tau la bloguri favorite, cu adevarat sunt incantat de tot ce am gasit aici, si esti un exemplu viu pentru multe dintre noi.

    RăspundețiȘtergere
  11. Mira,bine ai revenit.Ma bucur sa te vad iarasi pe aici.Ce mai faci?ce iti mai face gradina?
    Deocamdata nu prea mai dau cu insecticide pentru ca mi-e teama pentru bebica.Am dat numai cu piatra vanata pe unde a mers si cam atat.Plus ca am plantat diferite flori si plante care se zice ca mai alunga daunatorii.Doar ca nu bag mana in foc ca mai functioneaza treaba asta acum,cand clima este atat de schimbata.De exemplu ,ma asteptam ca,dupa o iarna atat de lunga si geroasa,sa nu mai apara atatia daunatori.Dar,se vede treaba ca m-am inselat :))
    Te mai astept pe aici.In curand va mai aprea o "gradinareasa" in familie,asa ca probabil se vor inmulti si postarile :))

    RăspundețiȘtergere
  12. Ligia,bine ai venit.Multumesc frumos pentru vizita si aprecieri.te mai astept.

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna Victoria!
    Si eu am avut probleme cu furnicile acum cativa ani si am folosit un praf alb contra furnici, care trebuia imprastiat pe ruta lor. Eu l-am bagat direct in musuroi, iar furnicile au disparut. Ce-i drept nu stie ce efecte a avut asupra legumelor pentru ca nu m-am uitat.
    Mai nou cand vad ca apare un musuroi undeva nivelez terenul cu grebla pana cand furnicile se dau batute si se muta. Pana acum a functionat.
    Legat de paduchi am avut si eu probelem cu ei, dar am desfasurat o ampla actiune anti-paduchi zilele trecute, folosind insecticide.
    Menta am observat si eu ca nu prea tine departe daunatorii, pentru ca este plin de menta sub trandafirii care au fost invadati de paduchi :)).
    Spor la treaba in continuare!

    RăspundețiȘtergere
  14. Buna Victoria,
    Frumoasa gradina si felicitari. Cu furnicile m-am confruntat si eu anul asta si acum vreo doi ani pe cand abia pusesem niste zmeura. Am incercat in fel si chip si singura solutie a fost sa torn in musuroi un paharel de motorina . zmeura era oricum terminata pentru ca erau niste furnici mari si rosii. cert e ca au disparut desi pe locul respectiv nici iarba n-a mai crescut anul ala. anus asta au aparut in perioada ploilor si la mine dar le-am prins mancand paduchii negri de pe niste flori si le-am iertat. Cand a inceput caldura s-au retras singure. Sper sa te ajute cu ceva informatia. Pa si bafta.

    RăspundețiȘtergere
  15. Huni,mi-a spus o verisoara din America sa folosesc bicarbonat de sodiu.O sa incerc ca oricum e mult mai inofensiv decat multe dintre chimicalele de pe piata.Multumesc frumos.Spor si tie.

    RăspundețiȘtergere
  16. irenadaiana,nu voi pune niciodata motorina in gradina ,oricat de multe furnici ar fi.mai bine le alung asa ca Huni.

    RăspundețiȘtergere
  17. ireladaiana, vezi ca furnicile nu mancau paduchii ci roua de miere (substanta lipisioasa) produsa de acestia!

    RăspundețiȘtergere
  18. Si eu ma gandeam ca suna cam ciudat ca furnicile sa manance paduchii aceia.

    RăspundețiȘtergere
  19. nu stiu ce mancau dar paduchii chiar au disparut de pe biata floare

    RăspundețiȘtergere